ثبت است بر جریده عالم دوام ما

من دون کیشوتی مضحکم که بجای سرنیزه و کلاه خود مدادی در دست و قابلمه ای بر سر دارد! عکسی به یادگار از من بگیرید من انسان قرن بیست و یکم هستم!

ثبت است بر جریده عالم دوام ما

من دون کیشوتی مضحکم که بجای سرنیزه و کلاه خود مدادی در دست و قابلمه ای بر سر دارد! عکسی به یادگار از من بگیرید من انسان قرن بیست و یکم هستم!

دانته، همچنان در راس ادبیات جهان

"دانته آلیگیری" شاعر سرشناس ایتالیایی که به "دانته" مشهور است، 690 سال پیش در چهارشنبه (چهاردهم سپتامبر 1321 میلادی) درگذشت.

به گزارش ایسنا، دانته که اثر ماندگار او به‌نام "کمدی الهی"، برجسته‌ترین کتاب نوشته شده به زبان ایتالیایی محسوب می‌شود و از شاهکارهای ادبیات جهان است، 742 سال پیش در سال 1265 در فلورانس ایتالیا متولد شد.  او در خانواده سرشناس "آلیگیری" به دنیا آمد و در هفت سالگی مادرش را از دست داد.

درباره تحصیلات دانته مدارک زیادی در دست نیست؛ اما گفته می‌شود که در خانه خواندن و نوشتن را فراگرفته است. علاقه‌اش به شعر شاعران دوره‌گرد و همچنین شعر لاتین کلاسیک، او را به‌سمت ادبیات آورد. دانته در دانشگاه‌های فلورانس و پالودا تحصیل کرد و به رشته‌های فلسفه و طبیعی و اخلاق علاقه زیادی داشت.

در 30 سالگی به فعالیت سیاسی پرداخت و به عضویت شورای 100 نفره در فلورانس درآمد. او در سال 1300 یکی از شش حاکم فلورانس شد. دانته در سال 1302 پس از اشغال فلورانس توسط "شارل دووالو" به مخالفت با سیاست‌های پاپ پرداخت و به تبعید محکوم شد. او تهدید شد چنان‌چه به فلورانس برگردد، در آتش سوزانده خواهد شد، اما در تبعید نیز دست از مبارزه علیه ارتجاع کلیسا برنداشت.

معروف‌ترین اثر دانته به‌نام "کمدی الهی"، داستان سفر او به جهنم، برزخ و بهشت است. او این اثر را به زبان جدیدی که آن را ایتالیایی می‌نامید نوشت، که البته در آن، عناصری از زبان لاتین و گویش‌های محلی نیز دیده می‌شوند. با این‌حال، خوانندگان این اثر نمی‌دانند چگونه این کتاب بسیار جدی، کمدی نامیده شده است. شاید یکی از دلایل آن، این بود که در دوران دانته تمام آثار ادبی مهم به زبان لاتین نوشته می‌شدند و سایر آثاری را که به زبان‌های دیگر نوشته می‌شدند، کمدی می‌گفتند.

"کمدی الهی" از زبان اول شخص است و دانته در این کتاب، سفر خیالی خود را به دوزخ، برزخ و بهشت تعریف می‌کند. در این سفر، دانته دو راهنما دارد. در دوزخ و برزخ، راهنمای او "ویرژیل"، شاعر ایتالیایی است که چند قرن پیش از دانته زندگی می‌کرده و در بهشت، راهنمای او، "بئاتریس" است.

از دیگر آثار این شاعر بزرگ ایتالیایی به "ضیافت آهنگ‌ها" و "سلطنت" می‌توان اشاره کرد، که البته به زبان لاتین هستند.

نظرات 2 + ارسال نظر
ستاره یکشنبه 29 دی‌ماه سال 1392 ساعت 16:30

همیشه شعله های بزرگ ناشی ازجرقه های کوچک است.دانته
سلام خوب هستید؟اقای کمالی .خوب بودسطری یانوشته از این شاعر ایتالیای برامون میذاشتید تا با سبک وسیاقش بیشتراشنا میشدیم
متشکرم

salam shabe shoma bekheir
mamnoonam
chashm hatman
ozr mikham mishe khodetoono moarefi konid plz?

ستاره جمعه 25 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 10:14

بله خواهش میکنم، من ستاره هستم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد